Veelgestelde vragen Lapland
Alles over Lapland

Veelgestelde vragen Lapland

Vragen en antwoorden 

    • Wat zijn de vluchttijden naar Lapland?
      Voigt Travel biedt rechtstreekse vluchten aan naar Lapland. Alle vertrektijden van deze vluchten zijn vroeg in de ochtend. De exacte vertrektijd staat in de reisbescheiden of bekijk de vluchttijden direct.
    • Wat voor kleding heb ik nodig in Lapland?
      Goede, warme wintersportkleding is voldoende, je hoeft niet persé te beschikken over thermo ondergoed of kleding. Belangrijk is dat je je in laagjes kleedt, zodat er een isolerende laag tussen de verschillende lagen kleding kan ontstaan.

      Voor de excursies krijgt je alle benodigde kleding zoals een thermo overall en een helm voor het sneeuwscooteren, maar ook laarzen en handschoenen en eventueel extra sokken of een muts.
      Voor alle arrangementen van Voigt Travel geldt dat je de thermo overall de hele week gratis mag gebruiken, ook als je geen safari’s maakt. Lees meer over kledingadvies Lapland.
    • Heb ik een visum nodig?
      Nee, Finland en dus ook Fins Lapland is sinds 1995 lid van de Europese Unie, een geldige Europese Identiteitskaart of geldig paspoort is voldoende.
    • Wat is het voltage in Lapland en heb ik een wereldstekker nodig?
      In Fins Lapland is het voltage 230 Volt. De stopcontacten die in Finland zijn kunnen worden gebruikt met Nederlandse stekkers. Er is overal elektriciteit, ook in de meeste wildernis cabins die tijdens de safari's worden gebruikt. In Zweeds Lapland is het voltage 220 Volt. Nederlandse stekkers kunnen worden gebruikt. Bij sommige Zweedse apparaten wordt er gewerkt met een drietandstekker, maar in dat geval zijn er in het hotel adapters beschikbaar en kunnen de Nederlandse apparaten worden gebruikt. Je hoeft dus geen wereldstekker mee te nemen naar Lapland.
    • Is er tijdverschil met Lapland?
      In Fins Lapland geldt de Oost-Europese tijd, d.w.z. een uur later dan bij ons: 12.00 uur in de Benelux is 13.00 uur in Finland. Zomer- en wintertijd gaan op hetzelfde moment in als in de Benelux. Het uur tijdsverschil blijft dus altijd. Tussen Zweeds Lapland en Nederland/België is geen tijdsverschil.
    • Is Lapland duur?
      Hoewel de levensstandaard vrij hoog is, is het dagelijks leven niet echt veel duurder dan bij ons In Nederland. Alleen alcohol en tabak zijn vanwege de accijnzen hoger geprijsd: daar staat tegenover dat de glazen groter zijn dan in Nederland. Dat geldt ook voor de porties in de restaurants, die zijn vaak flink groter dan in Nederland. Boodschappen doen en uit eten gaan kan op hetzelfde prijsniveau als in Nederland.
    • Hoe kan ik in Lapland betalen?
      Fins Lapland doet mee aan de euro. Je kunt dus gewoon met euro’s betalen. Het gebruik van creditcards is in Lapland heel gebruikelijk. Je kunt er zelfs dat ene glaasje wijn of kopje koffie mee betalen. In Zweeds Lapland dient met Zweedse Kronen betaald te worden.
    • Zijn er pinautomaten in Lapland?
      Niet al onze bestemmingen in Lapland hebben een pinautomaat, pinnen kan eigenlijk alleen in de wat grotere plaatsen maar je kunt overal terecht met je creditcard.
    • Kan ik in Lapland mobiel bellen?
      Finland heeft het dichtste mobiele telefoonnetwerk ter wereld en je hebt daardoor overal in Fins Lapland bereik, afhankelijk van je provider. Ook Zweeds Lapland beschikt over een goed netwerk. Bij extreme temperaturen kan je batterij echter wel langzamer gaan werken.

      Vanuit Lapland kies je voor het buitenland eerst 00, 990 of 994 of 999 en dan het landnummer (NL 31, België 32), dan het netnummer zonder 0 en vervolgens het abonneenummer. Bij binnenlandse gesprekken in Lapland moet de 0 uiteraard wel gekozen worden.

      Het beste is om jetelefoon al thuis te programmeren met de internationale code: eerst een plusje, dan het landnummer (voor Nederland 31, voor België 32) en dan het netnummer zonder de nul, gevolgd door het abonneenummer.
    • Waar kan ik boodschappen doen?
      In Lapland zijn de afstanden groter dan in Nederland, maar je kunt overal boodschappen doen. Een kleine supermarkt voor de dagelijkse boodschappen is meestal op loopafstand en een grote, ruim gesorteerde supermarkt is wat verder weg maar met de (ski)bus makkelijk te bereiken. Als je kiest voor zelfverzorging, stel je je er dan op in dat je in ieder geval één keer een ritje moet maken om flink inkopen te doen voor de hele week.
    • Welke excursies kan ik in Lapland doen?
      Een rendier-, husky-, sneeuwscootersafari of sneeuwschoentocht kun je op alle locaties doen. Bij iedere reis op deze website zie je welke excursies zijn inbegrepen of optioneel boekbaar zijn. Bekijk de Lapland excursies.
    • In- en uitchecken van je accommodatie
      Algemene regel is dat gasten de accommodatie vanaf eind van de middag kunnen inchecken op dag van aankomst en eind van de ochtend dienen uit te checken op dag van vertrek.
      In veel gevallen kun je echter bij onze accommodaties al rond het middaguur inchecken. Bij een terugvlucht op de laatste dag in de avond naar Nederland kun je bij de accommodatie bespreken of het mogelijk is later uit te checken en tegen welke voorwaarden.
    • Is Lapland erg koud in de wintermaanden?
      Vanaf december tot half april lopen de temperaturen van ongeveer –5 ºC tot –15ºC. Soms schommelt deze rond het vriespunt maar de temperatuur kan ook verder dalen tot –20ºC tot -30°C!

      Wat prettig is, is dat er in Finland een landklimaat heerst. Dat wil zeggen dat de lucht droger is dan in Nederland en daardoor minder koud aanvoelt dan dezelfde temperatuur in Nederland, ofwel de gevoelstemperatuur is aangenamer. De droge, koude is juist ook goed te verdragen, dit in tegenstelling tot de in onze streken vaak voorkomende vochtige koude.

      Februari is statistisch gezien de koudste maand, maar de laagstaande zon in het gezicht en de iets langere dagen compenseert dat weer.

      Vanaf maart is het al langer licht in Lapland dan op datzelfde moment in Nederland. Dat betekent dat je optimaal van de dag kunt profiteren. De dagen en nachten zijn vaak helder, de sneeuw is van de bomen verdwenen maar de zon laat zich volop zien. Lees meer over de beste reisperiode.
    • Is het altijd donker in Lapland?
      Nee, het is een veel gehoord misverstand dat het ‘s winters donker is in het Pure Noorden. De zon is er wel, maar komt niet boven de horizon uit. Je ziet alleen het licht ervan, dat ook nog eens weerkaatst op de sneeuw. Het is veel lichter dan je denkt en het zorgt voor een sprookjesachtige sfeer met een mysterieus blauw of paars licht.
    • Wat vind ik nog terug van de Sami cultuur?
      In Lapland kun je deelnemen aan excursies waarbij je kennis kunt maken met de traditionele leefwijze, gewoonten en gebruiken die terug te voeren zijn op de Sami cultuur. Dat zijn uiteraard de excursies met rendieren maar ook een bezoek aan een rendierhouderij, ijsvissen of een lunch in een Sami tent hoort daarbij. Naast de taal en de gebruiken is het vooral de band met de natuur die je rechtstreeks terug voert naar de Sami cultuur. Lees meer over de Sami cultuur.
    • Wat voor taal wordt er gesproken in Lapland?
      In Fins Lapland is Fins de officiële taal. Het Fins is een Fins‑Oegrische taal, verwant aan het Hongaars, voor Nederlanders bijna onmogelijk om te leren. In Zweeds Lapland spreekt men Zweeds en in Noors-Lapland wordt voornamelijk Noors gesproken, twee talen die een stuk dichter bij het Nederlands liggen. Daarnaast hebben de Sami hebben hun eigen talen, maar deze worden nog maar door een handjevol Sami gesproken.
    • Spreekt iedereen goed Engels?
      Ja, in Lapland spreekt vrijwel iedereen goed Engels (en soms ook een beetje Duits). Vooral de gidsen en personeel in de hotels die veel met toeristen te maken hebben. De voertaal tijdens je vakantie is dan ook Engels.
    • Is Lapland een land?
      Nee, Lapland is het meest noordelijke gebied van Scandinavië en strekt zich uit over Noorwegen, Zweden, Finland en een klein deel van Rusland. Daarnaast is Lapland ook het 'land' van de Sami. De Sami hebben wel hun eigen cultuur en talen, maar geen eigen staat.
    • Wat is het noorderlicht en waar kan ik het zien?
      Het noorderlicht (Aurora Borealis) is een natuurverschijnsel wat zich in de wintermaanden in de gebieden rondom de poolcirkel voordoet. Je kunt het dus overal in Lapland zien, maar is wel afhankelijk van een aantal natuurlijke randvoorwaarden.

      Door activiteit en explosies op de zon ontstaan er zonnewinden die als de deeltjes in onze dampkring komen, oplichten tot groene, gele en soms zelfs rode dansende kleurflarden’. Het moet uiteraard een heldere nacht zijn en er mag geen invloed van vals licht zijn om het goed te kunnen waarnemen. Lees meer over het noorderlicht. Lees meer over het noorderlicht.
    • Wat is de beste periode voor het noorderlicht?
      Het is niet eenvoudig om aan te geven wat dé beste periode voor het noorderlicht in Lapland is. Als de voorwaarden voor het noorderlicht gunstig zijn is de hele winterperiode geschikt om het noorderlicht te aanschouwen! Lees meer over de beste periode om het noorderlicht te spotten.
    • Is Lapland leuk voor kinderen?
      Op wintersport naar Lapland is een unieke belevenis, juist voor kinderen! Zij vinden het geweldig: het landschap is net een sprookje, de lucht is zuiver, alles is bedekt met dikke lagen sneeuw en de sfeer is heel bijzonder met al die lichtjes als het donker is. Voor hele kleine kinderen en babies is Lapland als winterbestemming minder geschikt. Lees meer over reizen met kinderen naar Lapland.
    • Welke reizen zijn geschikt voor kinderen?
      Voigt Travel biedt verschillende kids reizen aan die speciaal voor actieve en avontuurlijke gezinnen zijn samengesteld. Bekijk de kids reizen van Voigt Travel.
    • Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de bestemming die ik heb geboekt, wijzigt naar oranje? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?
      Een wijziging in het reisadvies van een bepaalde bestemming in verband met de situatie ter plaatse, betekent niet dat wij automatisch reizen naar deze bestemming annuleren. Wij zullen in zo’n situatie beoordelen of reizen naar deze bestemming veilig en verantwoord kan en op basis daarvan besluiten of de reis kan doorgaan. Bij code oranje kan de reis in de meeste gevallen gewoon doorgaan. Om dezelfde reden is er geen recht op zelf kosteloos annuleren. Wil je toch liever niet naar deze bestemming afreizen dan gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden.
    • Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de NL overheid of de bestemming die ik heb geboekt, wijzigt naar rood? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?
      Als de overheid besluit dat we niet meer mogen reizen, neemt Voigt Travel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Allereerst is het belangrijk om te weten dat je recht hebt op een restitutie zodra Voigt Travel de reizen niet kan uitvoeren. Daarnaast kijken we altijd mee naar andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het omboeken van de reis naar een andere bestemming of vertrekdatum. Als Nederland door de ECDC (de Europese RIVM) code rood krijgt dan kan het zijn dat andere landen aanvullende voorwaarden stellen aan reizigers die uit Nederland komen. Zoals een bewijs van vaccinatie, een negatieve testuitslag of bij hoge uitzondering een quarantaineperiode bij aankomst. Als de kleur tijdens je reis wijzigt in rood, zorgen we ervoor dat je zo snel mogelijk en veilig thuiskomt. Met behulp van de repatriëringsgarantie halen we je kosteloos naar huis.
    • Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona of geen negatieve test kan overhandigen?
      Wij adviseren om voor je reis altijd een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval je voor vertrek positief getest bent, of geen negatieve test kan overhandigen, en de situatie vereist dit wel (weer), kun je namelijk niet op reis. In dat geval gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden. Neem in dat geval contact op met je annuleringsverzekering om te bespreken of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten en ongebruikte reisdagen.

 

Staat je vraag er niet bij?

Stel dan je vraag via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op 035 - 699 0322.